Гаджети сповільнюють у дітей розвиток розумових здібностей

 

Зловживання екранним часом в два і три роки пов’язали з низькими показниками розумових тестів у три та п’ять років відповідно.

Надмірне використання гаджетів може загальмувати когнітивний розвиток маленьких дітей, про це йдеться в статті, опублікованій в JAMA Pediatrics. Канадські вчені провели довгострокове дослідження за участю майже 2,5 тисячі канадських дітей і з’ясували, що довге сидіння перед екраном у віці двох і трьох років призводить до низьких результатів за тестами розвитку у трирічному і п’ятирічному віці відповідно.

Сучасні діти починають знайомитися з технологіями досить рано, дивлячись телевізор або відео на смартфоні і граючи в різні ігри. Незважаючи на те, що споживаний матеріал може бути і освітнім, дослідження кажуть про те, що розвиток когнітивних здібностей гаджети не прискорюють. Більше того, ситуація може бути і зворотною, і маленькі діти, які проводять багато часу за моніторами і екранами гаджетів, можуть поступитися своїм одноліткам, які розвиваються «більш традиційно». Даних на користь цього, однак, не так багато.

Вивчити зв’язок між часом, проведеним за використанням гаджетів, і когнітивними здібностями дітей, вирішили психологи під керівництвом Шері Мадіган з Університету Калгарі. Протягом декількох років вони спостерігали за 2441 дитиною (47,9 відсотка – хлопчики): дані про них були отримані у віці двох, трьох і п’яти років. Вчені зібрали дані про те, скільки годин на тиждень кожна дитина дивиться телевізор: цю інформацію надали матері учасників, які також повідомили про свій соціоекономічний статус, сімейний стан і вік пологів (все це врахували в якості побічних змінних при аналізі). Когнітивний розвиток дітей перевірили за допомогою стандартизованого тесту ASQ-3, який дозволяє оцінити відповідність розумових здібностей дітей, їх віку.

В середньому діти проводили біля екранів 17 годин на тиждень у віці двох років, 25 годин у віці трьох років і 10,8 – в п’ять років. Вчені з’ясували, що більший час використання гаджетів на тиждень у віці двох років було пов’язано з низькими результатами когнітивного тесту у віці трьох років (коефіцієнт кореляції між часом використання гаджетів і оцінкою когнітивних здібностей – -0,02), а у віці трьох років – до низьких результатів у п’ятирічному віці (коефіцієнт кореляції -0,06). При цьому вчені не виявили зворотного зв’язку, тобто низькі показники розумових здібностей не приводили до того, що діти більше часу проводили за гаджетами.

Автори не роблять прямих висновків про причинно-наслідковий зв’язок між двома змінними, але відзначають, що вона односпрямована (тобто одна змінна викликає зміни іншої в одних часових рамках, але не навпаки), що може говорити про те, що використання гаджетів у дійсності може загальмувати розвиток дитини. Вчені рекомендують батькам переглянути звички дитини щодо використання гаджетів для того, щоб уникнути можливих негативних наслідків.

Але є і хороші новини: час, який підлітки проводять за гаджетами, не впливає на їх психічне здоров’я. Нещодавно вчені з’ясували, що використання смартфонів і комп’ютерів для них не шкідливіше ніж споживання картоплі та молока.

Залишити відповідь